Bakkdekket
I november har vi i hovedsak slipt ned dekket, drevet dette, kittet og smurt. Helt i begynnelsen av måneden ble de siste plankene boltet fast. Over boltehodene er det fylt lakk, slik at lakken ligger som en forsegling over hodet. I eldre tider la man gjerne en film av maling blandet med blyhvitt over boltehodene, men ettersom vi ikke lengre bruker blyholdige pulver har vi valgt å bruke lakk. Når vi har lakk i boltehullet ble noe av denne smurt på kantene av forsenkningen slik at det blir en liten forsegling mellom propp og treverk.
Dekket er drevet med vanlig drev, først en halv tråd og deretter en hel tråd. Før nating med linoljekitt fra Åffå ble natene primet med Ravilakk, slik at ikke drev og dekksplank suger linoljen ut av kittet. Vi ble nesten ferdig med bakkdekket i løpet av måneden, og vil begynne å jobbe med hoveddekket straks bakken er ferdig.
Økonomi
Økonomisk sett har vi kommet svært godt ut på de dekkene som er lagt. Vi får håpe dette fortsetter, og regner med at dere er fornøyde med det.
Videre arbeid
Status nå er at vi har dekksplankene til hoveddekket på et høvleri lengre ute i fjorden. Det går kortere tid og vil bli en økonomisk besparelse å kunne sende dekksmaterialene gjennom en molding maskin i stedet for å høvle dem selv. Noen planker har vi allikevel tatt av lasset, slik at vi har kunnet begynne med disse plankene når vi nå har begynt å legge hoveddekket. Vi har pr i dag ikke kommet lengre enn at den første planken på hver side ligger fastmontert, men det har vært en jobb bare å få fjernet det provisoriske platedekket og å finne fram til korrekt plankeløp igjen. Når vi nå er i gang vil dekksleggingen gå raskere.
En av våre konsulenter er også i gang med å dokumentere innredningen i akterskipet, slik at kan få denne dokumentasjonen godkjent for å fortsette med innredning straks hoveddekket er lagt. Det blir noen måneder fram.
Utfordringar
Vi har ikke støtt på noen større utfordringer i løpet av måneden.
Dekket er ferdig lagt og boltehullene er proppet. De lysere feltene viser hvor det har vært høyere kanter som så er høvlet bort.
Etter at dekket var lagt ble det drevet med første tråd.
Da vi var ferdige med å drive tråd nummer 1 ble dekket slipt.
Dekket er slipt, og det ser lekkert ut.
Natene er primet og kittet lagt i.
Etter nating har vi smurt dekket med linolje. Her straks det er smurt.
Oljen er trukket inn i plankene og det ser skitnere og mattere ut igjen. Sånn er det dessverre med de tradisjonelle metodene, men bra blir det!
Med vennlig hilsen
Morten Hesthammer
Leiar av Fartøyvernavdelinga
Comments